سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حداقل هزینه برای تحصیل در هلند

هلند جزو کشورهای مهاجرپذیر است که کیفیت و ساختار آموزشی مناسب آن سبب شده تا افراد زیادی برای تحصیل در آن اقدام کنند. تحصیل در هلند به دلیل وجود سیاست‌های مهاجرتی تقریباً آسان و همچنین داشتن کیفیت آموزشی مدارس و سیستم آموزشی به‌روز و از همه مهم‌تر وجود مدارس و دانشگاه‌های دولتی که باعث کاهش هزینه‌ای تحصیل و زندگی می‌شود از مزیت‌های اصلی این کشور به شمار می‌رود.

 

تحصیل در هلند در مقاطع مختلف قابل‌انجام است؛ اما باید پیش از آن شرایط و مدارک لازم برای ارائه درخواست تحصیل در این کشور را مهیا کنید. تحصیل در هلند به‌صورت رایگان و یا بدون مدرک زبان امکان‌پذیر است؛ اما باید با قوانین استفاده از این فرصت را کامل آشنا باشید. گروه الیت پس با آشنایی کامل نسبت به قوانین تحصیل در هلند می‌تواند روند راحت‌تری را به شما ارائه دهد.

محدودیت سنی برای تحصیل در هلند

محدودیت سنی برای تحصیل در هلند طبق اعلام رشته و مقطع تحصیلی شما مشخص می‌شود. طبیعتاً افرادی که سن آن‌ها کمتر از 18 سال تمام باشد، امکان اخذ پذیرش و یا ثبت نام در کالج یا دانشگاه های هلند را ندارند. شرایط سنی برای مقاطع مختلف طبق اعلام دولت هلند متفاوت است و دانش آموزان و دانشجویان طبق این شرایط امکان پذیرش دارند.

تحصیل در هلند آن هم در مقطع ابتدایی برای کودکان 4 الی 12 سال در نظر گرفته شده است. دانش آموزان مقطع ابتدایی باید به طور معمول 8 سال را در این مقطع تحصیل کنند. پس از اتمام مقطع ابتدایی دانش آموزان می توانند وارد مقطع متوسطه شوند.

 تحصیل در هلند، در مقطع ابتدایی یعنی گذراندن حداقل 50 درصد از روز را درون مدارس و این مورد به این دلیل اهمیت دارد که کودکان همزمان با تحصیل آموزش زبان انگلیسی را نیز پشت سر خواهند گذاشت.

بعد از مقطع متوسطه و احراز 18 سال تمام، دانش آموزان می توانند وارد دانشگاه شوند،‌ اما تحقق این امر در صورتی امکان پذیر است که دانش آموزان مقطع متوسطه حرفه ای (مقدماتی دانشگاه) را در دوره متوسطه با موفقیت پشت سر گذاشته باشند. دریافت ویزای تحصیلی هلند قدم اول برای تحصیل در این کشور است.

هزینه تحصیل در هلند

طبیعتاً هزینه تحصیل در هلند ، شامل مواردی مانند نوع و محل مسکن، رشته انتخابی، نوع مدرسه یا دانشگاه و سبک زندگی افراد است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. اگر مسکنی که شما انتخاب می‌کنید هر مقداری که به درون شهر و مرکز آن نزدیک‌تر باشد، طبیعتاً هزینه آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

تحصیل در هلندتحصیل در هلند

نوع سبک زندگی و رشته مورد نظر

نوع سبک زندگی افراد نیز می‌تواند تأثیر مهمی در کاهش و افزایش هزینه تحصیل در هلند داشته باشد. اما مهم‌ترین موردی که مستقیم در هزینه تحصیل در هلند نقش دارد، ‌ رشته و مدرسه یا دانشگاهی دارد که شما در آن پذیرفته می‌شوید. برخی از رشته‌های تحصیلی در هلند به نسبت به بعضی از رشته‌های دیگر هزینه بیشتری دارد.

انتخاب نوع مدرسه و دانشگاه

انتخاب نوع مدرسه یا دانشگاه دولتی به دلیل رایگان بودن آن باعث می‌شود تا هزینه‌های تحصیل در هلند کاهش پیدا کند. مدارس و دانشگاه‌های هلند به دو صورت دولتی و خصوصی اداره می‌شوند.

مراکز آموزشی دولتی هلند معمولاً از فلسفه یا دین خاصی پیروی نمی‌کنند و چندفرهنگی به شمار می‌روند، اما مراکز آموزشی خصوصی از فلسفه و ادیان خاصی پیروی می‌کنند و علاوه‌برآن هزینه آموزش در آن به‌مراتب از مراکز دولتی بیشتر است.

هزینه هر ماه

طبق بررسی‌های مراکز پژوهشی کشور هلند، ‌ معمولاً یک فردی که برای تحصیل در هلند اقدام می‌کند و پذیرش مراکز آموزشی آن را دریافت می‌کند، ‌برای هر ماه باید هزینه زندگی در هلند ما بین 750 الی 1500 یورو پرداخت نماید. این ارقام مربوط به حمل‌ونقل، آموزش، بهداشت است.

هزینه مسکن و سایر موارد

هزینه مسکن و تحصیل اما به طور جداگانه محاسبه شده است.  باتوجه‌به محل قرارگیری مسکن، هزینه اجاره آن حدود 1200 یورو محاسبه شده است. هزینه تحصیل نیز باتوجه‌به نوع مرکز آموزشی، مقطع تحصیل و رشته تحصیلی سالانه بین 7 الی 21 هزار یورو تخمین زده می‌شود.

تحصیل در هلند کارشناسی‌ارشد

مقطع کارشناسی‌ارشد جزو مقاطع پر درخواست است. تحصیل در هلند به سبب تنوع بالای رشته‌های تحصیلی، ‌کیفیت بی‌نظیر آموزشی و همچنین فرصت‌های شغلی مناسبی که پس از اتمام تحصیلات وجود دارد، ‌ باعث شده تا به انتخاب اول دانشجویان بین‌المللی مبدل شود.

دوره کارشناسی‌ارشد، در کشور هلند به دوره دوم نیز معروف است که باید آن را پس از گذراندن دوره اول یا همان دوره کارشناسی پشت سر بگذارید.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد، ‌شرایط تحصیلی گذشته شما می‌تواند باعث سرعت در اخذ ویزای تحصیلی هلند شود. طبیعتاً به مقداری که معدل و یا ریزنمرات شما بالاتر باشد، پذیرش از سوی مراکز آموزشی هلند برای تحصیل در هلند آسان‌تر خواهد بود. همچنین داشتن توصیه‌نامه از سوی یک استاد با سطح علمی بالا می‌تواند راهگشا باشد.

رشته های تحصیل در کارشناسی ارشد کشور هلند

تحصل در هلند شامل رشته‌های مهندسی، پزشکی و تمامی رشته‌هایی است که دانشجویان بین‌المللی می‌توانند آن‌ها را مطابق با رشته تحصیل گذشته خود انتخاب نمایند. هزینه تحصیل در هلند در مقطع کارشناسی‌ارشد، به طول میانگین حدود 20 الی 30 یورو تخمین زده شده است که طبق رشته انتخابی شما این هزینه کاهش یا افزایش خواهد داشت.

برای تحصیل در این مقطع باید بدانید که دروسی که در آن آموزش داده می‌شود معمولاً به زبان انگلیسی است و یکی از پیش‌نیازهای دریافت پذیرش از سوی مراکز آموزشی کشور هلند، داشتن مدرک بین‌المللی زبان است. اگر یک فرد از دوره ابتدایی در این کشور تحصیل‌کرده باشد، می‌تواند در دوره ابتدایی آموزش‌های مربوط به زبان انگلیسی را پشت سر بگذارد.

تحصیل در هلندتحصیل در هلند

دوره کارشناسی‌ارشد در هلند نسبت به سایر کشورهای اروپایی

عمده تفاوت دوره کارشناسی‌ارشد در هلند نسبت به سایر کشورهای اروپایی شرکت در تحقیقاتی است که دانشگاه برای شما تعیین می‌کند. شما اگر به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، از یک دانشگاه علوم تحقیقاتی مجوز پذیرش داشته باید، حضور در بخش تحقیقات جزو مواردی است که باید توسط شما انجام شود و در غیر این صورت امکان فارغ‌التحصیلی شما کاهش خواهد یافت.

شرایط مهاجرت تحصیلی به هلند

به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی اگر قصد دارید تا اقامت دائم این کشور را پس از تحصیل در هلند دریافت کنید، ‌ باید بدانید که این امر امکان‌پذیر است. شما پس از آن که وارد دانشگاه‌های هلند می‌شوید، ‌ یک ویزای موقت به شما اعطا خواهد شد. پس از آن شما با گذراندن حداقل 50 درصد از واحدهای درسی خود و ادامه تحصیل شامل دریافت ویزای طولانی‌مدت خواهید شد.

پس از فارغ‌التحصیلی شما می‌توانید درخواست خود را به جهت فعالیت شغلی و همچنین مهاجرت تحصیلی به این کشور ارائه دهید.

این مورد زمانی به واقعیت تبدیل می‌شود که دولت هلند با اقامت دائم شما موافقت کند. نکته مهم در خصوص مهاجرت تحصیلی و دریافت اقامت دائم کشور هلند این است که شما باید سالانه با پرداخت هزینه‌ای، آن را تمدید کنید.

تحصیل رایگان در هلند

تحصیل رایگان در هلند به چند روش امکان‌پذیر است. برای تحصیل در هلند آن هم به‌صورت رایگان اولین مورد، استفاده از بورسیه تحصیلی است. بورسیه تحصیلی به آن دسته از دانشجویی تعلق می‌گیرد که معدل بالایی داشته باشند و همچنین سابقه کار پژوهشی را در کارنامه خود دارا باشند.

یکی از مواردی که صرفاً برای دانشجویان مقطع دکتری وجود دارد این است که طبق قوانین اکثر دانشگاه‌های هلند، دانشجویانی که در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند، به‌عنوان کارمند آن دانشگاه محسوب می‌شود به همین دلیل به آنان هزینه‌های تحقیقاتی پرداخت خواهد شود. علاوه‌برآن، ‌دانشجویان دکتری می‌توانند از دانشگاه‌های محل تحصیل خود حقوق نیز دریافت نمایند.

همچنین دانشجویان بین‌المللی می‌توانند پس از پذیرش از مراکز آموزشی هلند، به طور داوطلبانه در مراکز پژوهشی فعالیت داشته باشند که همین امر سبب می‌شود تا مورد حمایت دانشگاه‌های هلند قرار بگیرند.

بورسیه تحصیلی علاوه بر کاهش هزینه‌ای تحصیل در این کشور، ‌ باعث می‌شود تا دانشجویان بتوانند از شرایط مالی بهتری در حین و پس از فارغ‌التحصیلی برخوردار شوند.

از دیگر مواردی که باعث می‌شود تا تحصیل در هلند رایگان باشد، استفاده از مراکزی است که زیر نظر دولت هلند باشد. مراکز دولتی با مهیاکردن شرایط تحصیل رایگان و همچنین امکانات دانشجویی مانند مسکن و غذای دانشجویی باعث می‌شود تا هزینه‌های تحصیل و علاوه‌برآن هزینه‌های زندگی به طور چشمگیری کاهش داشته باشد.

ذکر این نکته مهم است که چیزی به‌عنوان هزینه‌های صفر در تحصیل در هلند وجود ندارد و استفاده از ظرفیت‌هایی مانند بورسیه و مراکز دولتی سبب می‌شود تا هزینه‌های یک دانشجوی کاهش پیدا کند.

بهترین رشته‌های تحصیلی در هلند

بهترین رشته برای تحصیل در هلند رشته‌ای است که شما برای تحصیل به آن علاقه داشته باشید. عمدتاً به جهت اینکه انتخاب هر رشته تحصیلی باعث می‌شود تا هزینه‌ها به یکباره کاهش یا افزایش داده شود، دانشجویان بین‌المللی معمولاً به‌سوی رشته‌هایی می‌روند که هزینه تحصیلی آن‌ها کمتر باشد.

اما از نظر بررسی سطح علمی و فراهم بودن فضای کار حداکثری، رشته‌هایی مانند مهندسی مکانیک، دندان‌پزشکی، ‌ تکنسین علوم آزمایشگاهی و یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی جزو رشته‌های برتری است که در هلند وجود دارد. رشته‌های دیگر مانند علوم کشاورزی یا حتی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز جزو رشته‌های مهمی است که دانشجویان بین‌المللی در آن تحصیل می‌کنند.

شما پس از تحصیل در هلند و دریافت مدرک فارغ‌التحصیلی هر رشته‌ای می‌توانید به‌راحتی با اخذ مجوزهای لازم از دفتر خدمات مهاجرت و طبیعت‌شناسی هلند، مشغول به کار شوید.

به‌عنوان‌مثال یک دندان‌پزشک پس از تحصیل در هلند می‌تواند دستمزدی حدود 115 هزار یورو در بهترین حالت می تواند به دست آورد. یا متخصصین فناوری اطلاعات و ارتباطات می توانند ماهیانه حدود 4 هزار یورو درآمد کسب کند.

تحصیل در هلند بدون مدرک زبان

مدرک زبان جزو شرایط مهمی است که هر دانشجوی بین‌المللی برای اخذ پذیرش از مراکز آموزشی کشور هلند به آن نیاز دارد. زبان غیربومی کشور هلند انگلیسی است؛ اما اکثر شهروندان هلندی، ‌ به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و از آن برای مکاتبات خود استفاده می‌کنند.

اما برخی از مراکز آموزشی هستند که برای تحصیل در هلند، مدرک زبان جزو شرایط اصلی آن‌ها نیست و افراد متقاضی می‌توانند برای تحصیل در این دانشگاه‌ها درخواست خود را ارائه دهند.

نحوه پذیرش هم به این‌گونه است که شما پس از دریافت پذیرش از این مراکز، در دوره‌های آموزش زبان آن‌ها شرکت می‌کنید و هم‌زمان با تحصیل آموزش زبان را نیز تکمیل می‌کنید.

لازم به ذکر است که این مورد فقط در برخی از دانشگاه‌های محدود وجود دارد و برای استفاده از این فرصت باید شرایط ویژه‌ای همچون معدل بالا و یا ارائه توصیه‌نامه از یک استاد با مقام علمی بالا  یا رزومه مرتبط با رشته تحصیلی داشته باشید که در این صورت هم احتمال‌پذیرش با این شرایط سخت است.

شرایط تحصیل در هلندشرایط تحصیل در هلند

تحصیل در هلند به زبان انگلیسی

داشتن مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در هلند، جزو مواردی است که یک فرد متقاضی باید آن را هنگام ارائه درخواست ویزا آن را نیز ارائه کند. مدرک زبان انگلیسی باید توسط آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس یا تافل انجام پذیرد و نمره قبولی آن هم حداقل 6 باشد.

همان‌گونه که عنوان شد، زبان غیررسمی هلند، ‌زبان انگلیسی است؛ اما تدریس دروس در دانشگاه‌های هلند به زبان انگلیسی است. پس بنابراین داشتن مدرک زبان انگلیسی برای تحصیل در هلند لازم است.

برای آگاهی  شرایط اخذ ویزای تحصیلی هلند بدون مدرک زبان به سایت الیت پس مراجعه کنید

مدارک موردنیاز برای تحصیل در هلند

برای تحصیل در هلند شما باید به‌عنوان یک متقاضی ویزای تحصیلی، مدارک خود را به طور کامل و دقیق آماده و به سفارت هلند در کشور خود ارائه کنید. دقت داشته باشید که نقص در مدارک باعث می‌شود تا روند پذیرش شما در اخذ ویزا و همچنین شرایط تحصیل در هلند با اختلال مواجه شود. مدارک موردنیاز برای تحصیل در هلن عبارت است از:

  1. مدارک هویتی مانند پاسپورت، شناسنامه و کارت ملی
  2. مدارک تحصیلی تمامی مقاطع به همراه ریزنمرات
  3. مدارک اثبات تمکن مالی جهت احراز توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی
  4. مدارک پزشکی در صورت داشتن بیماری خاص
  5. مدارک ازدواج
  6. رزومه
  7. توصیه‌نامه از یک استاد با سطح علمی بالا
  8. انگیزه‌نامه
  9. رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا
  10. نامه پذیرش

برای اینکه بتوانید مدارک را به‌صورت صحیح ارائه کنید پیشنهاد می‌کنیم از یک وکیل یا مشاور مهاجرتی استفاده کنید. نقص در مدارک یا مخدوش بودن آن باعث می‌شود تا شما نتوانید ویزای خود را برای تحصیل در هلند به دست آورید.

استفاده از مشاوران تیم الیت پس می‌تواند باعث شود تا با بررسی دقیق مدارک و پیش‌بینی مانع برنامه لازم برای رفع آن‌ها داشته باشید.

 

شرایط تحصیل در هلند

برای تحصیل در هلند شما باید شرایطی را که دولت هلند اعلام کرده است را به طور کامل داشته باشید.

اولین شرط

اولین شرط برای تحصیل در هلند داشتن شرایط سنی است که باتوجه‌به مقطع درخواستی شما برای تحصیل، بازه آن متفاوت است.

دومین شرط

دومین و شاید مهم‌ترین شرط برای تحصیل در هلند، دارابودن تمکن مالی مناسب است. در این مورد، ‌ دولت هلند برای اینکه برایش احراز شود که شما امکان و توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی را دارید. شما باید با استفاده از برخی از مدارک بانکی و یا مدارک شغلی به دولت هلند این موضوع را اثبات نمایید.

سومین شرط

سومین شرط داشتن نامه پذیرش از سوی یکی از مراکز آموزشی هلند است. شما باید با دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی هلند مکاتبه کنید و مدارک تحصیل، شغلی یا پژوهشی خود را ارائه کنید.

ارائه این مدارک و مصاحبه باعث می‌شود تا شما بتوانید نامه پذیرش خود را به جهت تحصیل در هلند از مراکز آموزشی آن دریافت نمایید.